söndag 19 december 2010

Vit jul va

Under några mellanstadieår hade vi en speciell kille i klassen. Han hette Göran men kallades Torsken. Ovanligt nog bodde han bara med sin pappa. Andra ungar med frånskilda föräldrar bodde med sin mamma men alltså inte Torsken. Jag misstänker att han kanske inte hade det så roligt men han var rätt smart och vansinnigt påhittig.

Jag minns en teckningslektion när han lämnade in två teckningar. En föreställde en by, ruggigt detaljerad med rätta perspektiven och ganska driven för en 12-åring. Den andra var bara ett vitt papper, inte ett streck ens. Och när vår knasmajje frågade vad det där var för trams svarade Torsken "Det är samma by fast efter snöfallet!"

Och exakt så känner jag när jag tittar ut genom fönstret. Det har snöat nästan non stop sen i torsdags, lätt pudersnö som snabbt bildar rejäla högar. Om det inte slutar snart kommer den här stan inte att synas, vi kommer gömmas under ett djupt snötäcke och kanske, kanske töar vi fram nån gång under våren. Men det vet man inte.

Sannolikheten för en vit jul är rätt stor.

2 kommentarer:

Dehäreja sa...

Himla festlig kille, den där 'Torsken'. Vem hade kommit på en så'n idé? :D och som du säger så får vi med all säkerhet en vit jul. Visst är det härligt! Fast det behöver ju inte komma ännu mer snö....

Ha de gött!

Unknown sa...

*ler* Slösurfar lite och roar mig på din blogg med det här inlägget.
Jäkligt kul kille.
Och självklart gillar jag katten.
Hoppas du mår hyfsat och får det bra imorrn.
Kram