torsdag 30 december 2010

Tystnad - eller inte va

Strax efter att jag skrev förra inlägget, det om att jag inte hade något att säga så hoppade det små jävlar på hjärnbarken på mig.

Eftersom jag nu får nattgäster så skulle jag bädda rent i sängen. Ta bort sängkläder, lägga i tvätten, ta fram rent. På med lakanet och sen kommer den där prövningen som varje gång ger mig en komplett uppsättning av blodtrycksdrivande aktiviteter i kroppen.

VEM i helvete kom på att man inte behöver ha några hål i överkanten på påslakan? VEM?
Kliv fram och jag ska ge dig en föreläsning som du sent kommer att glömma.

Det gör mig så inihelvetesförbannad varenda gång jag ska bädda rent att Närbo tror att jag ska få en hjärtinfarkt på stört. Han kan ha rätt i det. Och man kan ju fråga sig om det verkligen är någon idé att reta upp sig så till den milda grad på en sån sak.

Svaret är ett tveklöst JAAAAAA! För det här är så ininorden urbota dumt att jag blir skvatt galen på det.

Naturligtvis är det en effektivisering för den som syr påslakan att strunta i de där hålen. Det går fortare att bara sy ihop skiten och ägna sig åt öppningen i nederkant på påslakanet. Däremot är det alltså en affektivisering hos mig varje gång jag ska byta påslakan. Och frågan är hur det ser ut med den totala effektiviseringen efter deras fusksömnad och mina vansinnesutbrott.

Har man dessutom som jag ett extra brett täcke så blir den här övningen förvandlad till ren akrobatik. Idag osade det om mig så till den milda grad att jag klampade iväg till köket och hämtade saxen för att sprätta upp det där jävla lakanet.
Och det gick ju bra eftersom det här är köpt på Ikea. Man lägger inte ner någon våldsamt stor tid på extravaganta sömmar där inte. Men tänk när jag ska byta igen, om bara några dagar! Då måste jag ta fram dyrpåslakanet från Åhléns och det kan jag tala om att där har vi ägnat oss åt prisdrivande sömnad så att det står härliga till. En sån där fint invikt fåll! Tack för den då. Med tanke på vad det lilla bäddsetet kostade borde fan i mig hål i överkant ingå.

Så återigen, VEM fan är ansvarig för det här? Någon fiffig liten ekonom kan man föreställa sig, nån tidsstudieman som fick en snilleblixt. Du ska få betala för dina jävla idéer! Eller så slipper du att betala förutsatt att du kommer hem till mig varje gång jag ska bädda rent.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag bara döööör alltså, så igenkännande är detta! *skrattar högt*. Det brukar sluta med en klump i-stoppstäcke på ena kanten hos mig. Men du, ta det lugnt, låt gästerna pyssla på! Nåt kul ska de väl ha där i sovrummet!
/Småländskan

Ingen särskild sa...

Ja, du har helt rätt! Visst är det vansinnigt dumt!
Jag hade inte riktigt fattat att det var alla lakan som saknade hål upptill numera, jag trodde kanske att det bara var IKEA-lakanen, som jag köpt senast, som var såna.
Det här väcker ett par frågor hos mig:
-När infördes lakanen utan hål i överkant?
-Finns det fortfarande lakan med hål att köpa någonstans? Skulle definitivt välja att köpa såna i så fall, kan t.o.m. tänka mig att betala lite extra för det.

Gott Nytt År, förresten!

Dehäreja sa...

Här osar det hett ska jag säga!*Fnitter*, ja jag kan inte annat! Det var inte länge du kunde vara tyst ;-D
Du har så rätt, vilken jävla idiot kom på den ihopsydda idén?!

Aj lav jo, vilket humör du än är på!

Cici sa...

En liten undran bara. Varför köper du såna som är ihopsydda, dom måste ju ändå höra till undantagen? Jag har aldrig stött på dom.
Det är nog lugnast för alla om du sprättar upp lite på sidorna upptill, för det låter lite farligt att du ska behöva höja blodtrycket så där varje gång du ska bädda rent!

XXX sa...

Småländskan; Hade ju redan bäddat rent!

Någon särskild; Det kan inte vara länge den detta jävla påfund uppfanns. Ja det finns. Men jag är fan inte beredd att betala mer. Påslakanet jag köpte på Åhle'ns var fan inte billigt.

Gökboet; Ja här är det fyr och flamma vid såna här tillfällen. And aj lav jo to.

Cici; Det här är fan inga undantag. Kan jag be dig att köpa lakan nästa gång då?

nillas liv på pinnen sa...

Det där måste vara ett norrländskt fenomen för här söderöver är det alltid hål upptill på påslakanen.
Jodå, det är det visst det.

Anonym sa...

Det där blir vanligare och vanligare, även söderut i detta avlånga land.

Att sprätta nyköpta påslakan är väl ändå en jäkligt korkad idé? Varför ska konsumenterna behöva göra justeringar av nyköpt?

Vi använder istället energin till att få producenterna att åtrgå till gammalt, väl beprövat!
En Facebook-grupp kanske?

Rena skitlakan!

Anonym sa...

@Cici - Sen när framgick det på förpackningen ifall påslakanen har hål upptill eller inte?

Jag håller med DHT, ohålat är ett otyg, och upptäckten av felköpet alltid lika frustrerande!

Nej, inför intyg på ohålat otyg!

Cina sa...

Haha! Du gör min nyårsafton! EXAKT sådär skitförbannad blir jag också när det är dags att bädda rent. Med krumna, värkhänder är det som att springa maraton. Tror jag!
Gott Nytt år på dig! Varm kram!

Anmaja sa...

Du har min fulla, fulla förståelse för hålen som saknas! Jag blir helt galet vansinnig när jag råkat köpa ett sånt och ofta är de så snygga så att jag ändå vill använda dem - nya o allt. Sååå irriterande. Tänker att jag sprätta upp, sy till och göra så ordningen är iordningställd, men blir det av? Nej.

Önskar ett gott slut, nytt och fortsättning!
Anmaja

strandskatan sa...

För det första så hoppas jag att du inte har trasslat in dig i de där förbaskat felkonstruerade lakanen . För det andra att du har blivit lite mera "lättfotad" och blivit av med betongkänslan !
För det tredje önskar jag dig och Närbo en alldeles underbar nyårsafton och ett riktigt Gott Nytt år 2011 !
Kram
Laila

XXX sa...

Nilla; Icke sa Nicke, jag tror att det är avhängigt producent snarare än geografisk hemvist. Eller menar du att man på pin kiv syr ihop lakanen för oss som bor norr om Dalälven? I så fall kräver jag att få räknas som sörlänning (visserligen i förskingringen) för att få ta del av de hålade lakanen!

Anonym: Gruppen är skapad! Välkommen att joina!

Anonym igen; Haha, Intyg på ohålat otyg - 10 poäng på den!

Cina; Och tänka sig, du har redan blivit medlem i facebookgruppen. Förlåt men jag var tvungen att lägga till medlemmar och kände att det här nog är en grupp för dig :-)

Anmaj; Men skaaa man verkligen behöva sprätta och sy om? Nää det ska man inte. Allt gott till dig, slut, nytt och så vidare.

StrandskateLaila; Nej, jag har inte trasslat in mig men det var ren tur och inget annat.
Betongbenen är bättre men tröttheten större. Vet inte vad som är jobbigast faktiskt.
Och ett gott slut och nytt år även till dig, tänk, snart kommer strandskatorna tillbaka och trippar! Är det inte härligt att tänka på även om det tycks som en evighet?

Anonym sa...

Man vill kunna bädda sängen utan hjälp.

nillas liv på pinnen sa...

Ja...det är möjligt att det är ett led i avbefolkningen av Norrland...?

XXX sa...

frunatmaken; Det vill man!

Nilla; Kommer icke att lyckas säger jag dig!