fredag 3 december 2010

B = K = D som i Dumhuvud

När jag var inlagd på sjukhuset här i början av veckan så togs det en oändlig räcka med prover, typ femtielva rör med blod bland annat.
Och man kunde konstatera att jag hade en smula lågt kaliumvärde. Och denna nyhet presenterades för mig av en sköterska som fick mig att tänka att en aldrig så liten boot camp a la Hitler för henne skulle sitta fint. (Och jag ber känsliga läsare om ursäkt redan nu, det är väl inte helt rumsrent att önska något sånt för någon alls, men människan gjorde mig skvatt galen i all sin präktighet. Är det något jag har vääääldigt svårt för så är det präktiga människor som alltid ska mästra och ha sig!)

Men en sak i tagen. Jag är lycklig, för att inte säga överlycklig innehavare av en iPhone och den hade jag givetvis med mig på sjukan. Nu har man ju regler mot såna där mackapärer på många avdelningar och jag hörde mig för, för säkerhets skull, att det väl var ok att sätta min skatt i flygplansläge och använda musikspelaren. NEJ, nästan vrålade människan. Vi har regler mot sånt! Ja men, sa jag, man stänger alltså av alla funktioner så att de inte stör känsliga apparater. NEJ, vrålade människan igen. VI HAR VÅRA REGLER!!! Ja ok, jag hör det ja.

Jag bad Närbo att ta med två halvlitersflaskor mineralvatten till mig och när människan ovan ser dessa flaskor sniper hon ihop munnen och säger surt JASÅÅÅÅ, du är en sån! Öh vadå? frågar jag. Ja, en sån där som springer runt med vattenflaska i tid och otid, det är inte nyttigt förstår du (och nu låter hon vääääldigt nedlåtande) att dricka så där mycket vatten. Nu börjar jag härskna till en smula och säger; Du, jag dricker ungefär en halvliter vatten per dag oräknat det jag dricker till maten. Är det ok tror du?

Och sen, sen kommer höjdpunkten! Jo, för då har hon ju sett att jag ligger lågt i kaliumvärde och triumferande kommer hon sättandes för att upplysa mig om detta samt nogsamt reda ut orsaken. ÄTER du inte dina grönsaker ordentligt??? (Och ok, det har väl varit lite si och så med den saken....) Du MÅSTE äta broccoli, blomkål, brysselkål. Och BANAN är bra. Ja kort sagt allt som börjar på K!!!

Ja, det förklarade ju ett och annat!

Nu för tiden äter vi kanan här hemma. Ikväll blir det möjligen klomkål till färsbiffarna. Kroccoli ska vi väl ha nån dag ocskå men den där krysselkålen, den skiter vi allt i.

13 kommentarer:

strandskatan sa...

Ha,ha... regler är till för att följas ! Men va fasen ...
Nej, präktig lär jag aldrig bli och jag förstår nu att jag antagligen är otroligt kaliumfattig. Lika bra att inte kolla. En och annan kanan är okej och klomkål också ... men måste man äta krysselkål så får jag nog ha kvar eventuella brister.
Krya på dig och ha en trevlig helg !

XXX sa...

Strandskatan; Tur att man får sätta upp sina egna regler för det mesta och skippa krysselkålen.
Trevlig helg önskar jag dig.

Osloskånskan sa...

HAHAHAHAHAHAHAHA!!!!! 10-POÄNGARE!!!

XXX sa...

Oslo; Jag eller hon????
Hon får då inga poäng av mig iallafall, den saken är klar.

Cici sa...

Då fick man sig ett gott skratt så här på förmiddagen! Jag skulle gärna ha sett hennes min när hon kom på vad hon hade sagt. Det är synd att människor av hennes sort arbetar inom vården, men som tur är brukar de flesta vara av bättresorten.

XXX sa...

Cici; Det blev aldrig nån min för hon kom aldrig på vad hon sagt!!!
Ja, de flesta är bra men på den här avdelningen fanns det en och annan som nog längtade efter pension och det fort.

Anonym sa...

I morron ska jag laga Köttbullar med Kokakismos, Kallad med Komater, Kök. Efter det ska vi ha Kördagsgodis och annat Kott, mys-Kott! Barnbarnet och jag alltså! Det är hans önskemål om lördagsmeny!
/Småländskan

XXX sa...

Småländskan; Och jag tror att jag ska ta kaffe, kaka och en khiskey!
Ha det så gott med barnbarnet.

Klankis sa...

Kroccoli och Klomkål låter ju jättegott ju! Men vilken ärthjärna hörrudu, hoppas hon blir magsjuk och bajsar på sig i sömnen.

XXX sa...

Klankis; Du är ju lika elak som jag ;-)

Lisbet Lindell sa...

Hahaha... vilken människa!!!

Tur man kan skratta åt en sån eländig person;)

Kram Lisbet

nillas liv på pinnen sa...

Hahahaha!
Jag trodde jag var emot boot camps av humanitära skäl men nu inser jag att de fyller sin funktion!

XXX sa...

Lisbet; Då hade jag ganska lätt för att hålla mig för skratt.

Nilla; Ja, jag är väl egentligen av samma uppfattning men för henne är jag beredd att göra ett undantag.