måndag 13 december 2010

Och hur gick det då?

Åter hemma efter besök hos "min" läkare på neurologen.
Och den killen lyckades motverka nästan alla skitgrejer från de två sjukhusvisiterna förra och förrförra veckan!
Lugn, rolig och saklig var han. Tog tid på sig.

Det positiva utöver ovan:
Så, det vi säkert vet är att jag inte har borrelia.
Med stor sannolikhet har jag en inflammation i ryggmärgen och det är den som orsakar mina domnade ben, känselbortfallen och tröttheten. Det här KAN var MS men det är inte säkert. Fler prover måste tas och det kommer inte att ske förrän om tre månader när man förväntar sig att inflammationen läkt ut.

Det negativa: Problemen kan kvarstå. Men ok, det är inte hela världen med tanke på att jag tar mig fram hjälpligt om än en smula ostadigt. Att promenera ut till stugan så länge det ligger snö kvar på vägen blir i det närmaste omöjligt men det får jag ju leva med förstås.

Så, om jag har MS vet vi alltså inte.
Jag är sjukskriven till den 9 januari med uppmaningen att ta mig lite korta promenader för att hålla igång musklerna så gott det går.

Men som sagt, jag fick en positiv upplevelse av läkaren som skrattade gott och hjärtligt när jag sa att jag känner mig "rutig" under fötterna. Ja alltså, det känns ibland som om jag stått på nåt sånt där smårutigt galler.

Nu vila för jag är helt urlakad. En skrämmande upplevelse att parkera i garaget på sjukhuset. Trängre har jag inte sett.

16 kommentarer:

Pillargontanten sa...

Men du, det låter väl positivt!
Ta riktigt ordentligt hand om dig nu :)
Kram!

Anonym sa...

Va bra att du stod på dig och fick rett ut vad som är för handen - eller ska man kanske säga - för rutiga foten :)

Gillar din språkbehandling - trängre är ett underbart ord som säger precis vad det handlar om. Bokstäverna liksom brottas i munnen, precis som bilarna i garaget.

Läste förresten om ditt drömjulbord. Stämde in på mitt. Och det där receptet med inlagd strömming, det ska jag testa!


Agneta

XXX sa...

Pillargon; Tja, jag vet inte om det här låter mer positivt än tidigare men det lät ju rätt positivt redan då. Jag är inte så orolig, mest trött faktiskt! Så nu ska jag vila och det ska väl du också med din hosta och svårigheter att andas.
Kram

XXX sa...

Anonyma Agneta: Testa strömmingen, fantastiskt gott. Men var noga när du lägger filéerna i saltlagen så att de får ligga tillräckligt länge, annars blir det mest mos av firren.

Egentligen har jag ju inte mer besked nu än tidigare mer än att man INTE kan säga att det är MS men inte heller att det inte är det. Vi får se!
Och tack för språkberöm, jag blir ohemult mallig när någon berömmer mig för det!

Cici sa...

Förstår att du är trött efter sjukhusbesöket och den känslomässiga bergochdalbanan du åkt den senaste tiden, förutom dina kroppsliga besvär. Det är väl bara att hoppas att det handlar om en inflammation och att den kommer att lägga sig så småningom.

XXX sa...

Cici: Inflammationen kommer väl som sagt att läka ut och då får vi se om symptomen kvarstår. Och om vi har fått veta vad som är fel.

Anonym sa...

Tänk vilken skillnad det kan göra bara genom att få träffa någon som ger av sin tid och är klar, saklig och framförallt medmänsklig! Hoppas det känns bättre utav det trots att du nu hamnade i ovisshet igen. Jag fortsätter hålla tummarna för att det "bara" är en inflammation som kommer att läka ut och att du slipper få någon bokstavskombinationsdiagnos..puh..blev långt ord det där.

Hade, inför ditt möte idag med sjukvården, hoppats på en PKE! Fördelen med fortsatt PBI-status är att urgencyn för PKE i slutändan kanske kommer att kunna sättas till low :-)

Kram
Eva E

Ingen särskild sa...

Positivt med en läkare med humor och medmänsklighet som tar sig tid, och är ärlig och säger precis som det är och vad han vet.

Och även om beskedet är att de inte vet vad som är felet än, så vet vi väl fortfarande så mycket att det inte är bokstavsdiagnosen tumör det rör sig om, i alla fall. Och det är ju bra!

Även om det fortfarande är en PBI, så känns det som ärendet assignats en bra person nu, och som om några faktorer klarlagts och vissa felkällor uteslutits.

Och ja, sjukhusgaraget är en helveteshåla att parkera i.

Förstår att du är trött efter allt detta!

Kram

Cina sa...

Det är skönt att träffa någon som tar sig tid att lyssna och förklara! Förstår att du är trött! Vila dig du och kanske kan du njuta av Lussesång på Tv.n? Det lär köras i repris. Vackert var det!

f i f f i sa...

Det där var ju inte så pjåkigt ändå. En doktor med humor, man kan nästan hoppas att det var Clooney med vit rock du fick träffa ;)

Sov när du vill sova. Titta på bra film. Ät goda praliner. Kasta en snöboll. Försök se en stjärna. Drick en julmust. Finns massor saker du kan göra även om benen strejkar.

Och jag fortsätter hålla tummen jag :)

XXX sa...

Eva E: PBI:a mig hit och PKE:a mig dit. Det där är ditt jobb and frankly my dear, I dont give a damn.
Men jo, det är skönt att träffa vettigt folk.

XXX sa...

Någon särskild; Ja det var en smått chockerande upplevelse att dels köra in i garaget och dels att parkera. Herregud vilka små platser och stolpar överallt. Hade tur att få hjälp av en kvinna både med att placera bilen och att hålla i dörren när jag skulle ut så att den inte krockade med stolpen. Är inte helt vig serru.
Och det var ett fasligt tjat om PBI:er, jag jobbar inte!!! :-)
Kram till dig (som jag inte kramade i morse, kände mig taskig efteråt. Förlåt!)

XXX sa...

Cina; Jag vilar och vilar men hoppar över luciasångerna. Jag ska se Svenska hjältar-galan! Love it!

XXX sa...

Fiffi: Ingen Clooney men väl en Reinfeldt-look-alike fast mycket roligare. Och utan hundögonen!
Sover när jag vill (och kan), ser på The house of Elliott - the hela serien!, ska göra godgod tryffel i morgon, skippar snöbollarna, ska kika efter stjärnor ikväll, julmust nu är att betrakta som jultjuveri och borde förbjudas.

Och jag håller tummar för dig!

strandskatan sa...

Jag ger mig attans på att dina "rutiga fötter" snart kommer att steppa omkring som vanligt eller som aldrig förr ! En bra läkare kan gör väldigt gott även om han inte alltid kan bota !
"Postitiva klubben" har sammanträde i Partille idag och de små twinsen hälsar !
Var rädd om dig !

livet just nu sa...

Låter bra. Skönt att få träffa en RIKTIG doktor som lyssnar. Alla har rätt att bli lyssnade på.
Nu håller jag tummarna för inflammationen och att allt sen blir bra.
Ta hand om dig och låt Närbo skämma bort dig.
Kram!