torsdag 2 december 2010

Värmekrus

Vart tog de vägen, de gamla hederliga värmekrusen?
Jag behöver ett par såna att lägga i fotändan och värma fötterna på.
Eller, nej, fötterna ÄR inte kalla, de bara känns som isbitar.
Och det är en märklig upplevelse att fötterna känns precis som efter en lång skidtur i något för små pjäxor. Minns ni? Man kommer hem med röda kinder och rimfrost i ögonfransarna och fötterna är just som isbitar. Varmt vatten i badkaret och sen ner med de där vita delarna längst ner på kroppen tills det börjar sticka i dem.

Men det är alltså bara en känsla för när jag känner på fötterna med handen så är de alldeles normalvarma. Men jisses vad jag önskar att jag hade ett par rediga yllestrumpor att dra på. Närbo får nog skickas ut på shopping.

11 kommentarer:

strandskatan sa...

Kalla fötter ? Jag vill minnas att det gjorde förskräckligt ont när de skulle tinas upp. Antingen när pappa försökte gnubba dem varma eller när jag satte fötterna mot elementet.

XXX sa...

Strandskatan; Ja precis. Fast här gör det inte ont, här är det ett ständigt pirr i fötterna, iskyla och dålig balans. Eller instabilt kanske är en bättre beskrivning. Kanske jag drabbats av dratta-på-ändan-syndrom a la Skatan??? ;-)

nillas liv på pinnen sa...

Fy satan vad det låter jobbigt det där. Hoppas de snart får igång känseln igen.

XXX sa...

Nilla; Mmm eller hur.

Anonym sa...

Håller tummarna att du snart är helt ok igen! Jag tror det är nån nerv som ligger ikläm! Hade ungefär samma symptom som du för väldigt många år sen. Kulmen var när vi cyklade på Bornholm, kunde fan knappt sitta på sadeln. Tog ett tag att fatta vad det var, domningarna, värken, allt. Kändes som jag fått en tandläkarbedövningsspruta från foten och upp till midjan. Men det var en nerv i kläm!
Känner av det fortf., men inget som hindrar mig att "leva som vanligt". Rediga yllestrumpor är inte att förakta, betydligt skönare än en värmekudde/filt.
Var rädd om dig!
/Småländskan

XXX sa...

Småländskan; Tack för uppmuntran. Läkarna har uteslutit nerver i kläm med tanke på hur domningarna har uppträtt men jag hoppas på nån harmlös diagnos som är enkel att åtgärda.

Ingen särskild sa...

Känns fötterna varmare om du värmer dem med extrasockar eller nåt annat? Eller känns de lika kalla hela tiden?

XXX sa...

Någon särskild; De känns inte lika kalla hela tiden men det hjälper egentligen inte med extrasockor....eller nåt annat...men det känns åtminstone som att jag gör det jag kan för att hålla mig varm.

Cici sa...

Du låter nästan som min gubbe och han har fått diagnosen polyneuropati. har dom kollat det?

Per-Anders sa...

Låter inte kul det där. Hoppas fötterna blir varma snart igen.

XXX sa...

Cici; Nej, eller, det vet jag inte. Möjligen får man fram ett sånt svar genom ryggmärgsprovet...
Men nu när jag läst om polyneuropati så finns det verkligen många likheter med det som jag upplever.

Per-Anders; Nej, kul är det inte och just nu är fötterna varma. Det är nog mitt minsta bekymmer egentligen.