onsdag 1 december 2010

Ett pris till tvillingen



I går fick jag ett litet trevligt pris eller award som det så fint heter på bloggiska. Det var finfina Fiffi som förärade mig det här körsbäret och för det tackar jag hjärtligt.

Meeeen, inget pris utan en motprestation *gammalt bloggordspråk* och så här är alltså reglerna för den här utmärkelsen (Märker ni hur fint jag undviker det där award-ordet?)
1.Tacka den du har mottagit priset av. Och det har jag gjort, tack igen Fiffi!
2. Kopiera prismärket till din blogg. Avklarat och det med glans dessutom!
3. Berätta vilka tre författare du räknar bland dina favoriter och nämn en favoritbok per författare. Ja men hallå, det är ungefär här som jag känner att jag inte kan leva upp till priskraven. Hur ska jag kunna välja tre favoritförfattare bland alla fantastiska författare? Jag ber att få återkomma om detta.
4. Skicka priset vidare till fem mottagare som du tycker förtjänar det. Och det gör jag sist i detta inlägg. Håll ut!

Ja, men så var det då favoritförfattarna.
Nummer 1 är Anders Paulrud. Han skrev helt underbart, stillsamt, angeläget, vackert...Men det går inte att välja en bok, läs alla!
Nummer 2 just nu är Jonas Jonasson och boken Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Så härligt rolig och också här en stillsam stil trots att det händer något hela tiden. Och snacka om att jag blev glad när jag i morse läste att boken blir film, något som Närbo önskat sen vi lyssnade på den här någon gång för länge sen. (Det känns som länge sen men det är bara 1,5 månader sedan)
Nummer 3 *tänka tänka tänka* Näää jag kan inte! Och jag skyller skamlöst på att jag är sjukskriven!
Men istället ska ni få min hatförfattare. August Strindberg! Vad i hela friden hade den mannen för problem? Hemorojder? Sura uppstötningar? Nageltrång? Eller var han bara en vrång gubbjävel? Be mig läsa en bok av Strindberg och jag får svårartad krupp.

Jaha, och så till 4 uppdraget; skicka vidare till fem bloggare som jag tycker förtjänar det.

Priset går till Bloggfrossa. Dels för att han skriver suveränt bra och för att ingen är arg så roligt som han! Och så lite, lite för att han möjligen tycker att såna här awaaarder är lite fåniga och då kanske han blir lite smått förbannad....och då blir det extra bra inlägg!

Och sen vill jag uppmärksamma Trettioplus som i sann svensk myndighetsanda är en smula knastertorr men alltid på pricken. Och så får han priset för att jag misstänker att han inte heller strävar efter fina körsbärspriser!

Nästa blogg blir The fat lady sings. Den människan kan uppenbarligen inte skriva ett tråkigt inlägg. Kort och koncist ger hon pricksäkra små skruvade bilder av sina dagar.

Och sen blir det en alldeles nyfödd blogg som Anna och Johan skriver. Den heter Hemma på Ön och handlar om deras husköp, husrenovering, hus hus hus...Just nu har de nerverna på helspänn eftersom det ska gjutas grund på en del ställen och det ska ske i morgon, i den här kylan!!! Följ med där så kan jag lova fantastiska bilder framöver.

Sista priset går till George Schottl från Himmelen kan vänta. Han har just blivit pappa, mot alla odds. Och han har precis varit tvungen att lämna sin familj efter att ha drabbats av en kraftig infektion. Men med vilken styrka och med vilket mod den killen möter motgångar. Man måste beundra sådana människor!

Så där ja, då var jag färdig både bokstavligt och bildligt talat!
Sova nu en stund för i kväll ska jag på föreläsning. Pelle Sandstrak med Mr Tourette och jag! Som jag sett fram emot detta!

4 kommentarer:

Medelklassman sa...

Tack det var rart av dig. Och lite elakt eftersom du har helt rätt i att jag kanske inte är nån fantast av körsbärspriser. Men det här var fint ändå.

XXX sa...

30+; Eller hur? Rart och elakt "i en himla skön kombo"....Och vem kan skälla på en sjukling på gränsen till utanförskap?

DDT sa...

Jag däremot äääälskar att få priser. Däremot gillar jag inte att dela ut dem. Jag vill ha alla själv. Själviskt? Jo, men jag har å andra sidan aldig utgett mig för att vara någon speciellt trevlig människa.
Så, massor av tack!

XXX sa...

Tjockisen; Behåll det för all del. Jag vill inte ha just det här priset igen. Jag skulle vara glad om jag fick ett pengapris, typ Nobelpriset eller nåt.