tisdag 14 december 2010

Ett kvarts sekel sen

I dag för 25 år sedan föddes det en liten mörkhårig flicka med spretande tår och de allra ljuvligaste små kinder man kan tänka sig.

Hon låg där på min mage och knöt ihop sina små händer och smackade belåtet. Men det var först när hon fick ligga hos sin pappa som hon somnade. För att inte tala om hur gott han somnade! Den nyförslösta morsan fick vackert sitta i en av landstingets obekväma fåtöljer under den sovstunden. Jag hade inte hjärta att väcka dem.

Den där lilla tösen hon var ett lättsamt barn. Hon sov sig igenom sitt första år. Som ettåring sov hon 6 timmar om dagen och sen hela natten. Däremellan skrattade hon och var av någon outgrundlig anledning helt makalöst lik Carl-Gustaf Lindstedt.

Många roliga saker slapp ur hennes lilla mun när hon lärde sig prata. Hon blandade, på barns vis, ihop en massa som blev till guldkorn när hon tänkt färdigt.
En gång konstaterade jag att hennes lillasyster inte var pigg och behövde sova middag. Då svara lilla storasyster "Mamma, jag är Musse Pigg!" För ve och fasa om även hon skulle tvingas till en liten middagsslummer.

Sötast var hon nog den gången när hon gick och la sig inför sin allra första skoldag. När jag kom och skulle natta henne hittade jag de alldeles nya skorna i sängen bredvid henne. Skorna som pappa köpt, de var blåa och gröna, med kardborreknäppning och hon var så lycklig över de där. De skulle minsann också börja skolan och behövde sova i hennes sköna säng.

Grattis i dag på din 25-årsdag, min älskade fina Malin!

10 kommentarer:

Dehäreja sa...

Nu fick du mig att gråta en skvätt! Det gick bara inte att hejda till denna underbara kärleks-text! Mor & Dotter <3

Cina sa...

Så fint du skriver! Hjärtat blir varmt! Grattis till dig också som varit mamma i 25 år!

XXX sa...

Gökis; Ojdå, tårar i dag också? Förlåt ;-)

Cina; Ja grattis till mig, det borde ju vara jag som uppvaktas tycker jag ;-)

Anonym sa...

Jag blir tårögd jag också. När min son fyllde 25 gjorde jag ett collage på/om hans liv som förflutit. Det blev massor av kort, påminnelser i text, såna saker som bara han och jag fattade, små citat, brevsnuttar, allt... och det blev riktigt uppskattat.
Ha det bra nu tvillingen och var rädd om dig!
Kramar från
/Småländskan

Osloskånskan sa...

Fina barn har fina Mammor, sånn er det bare. Gratta så mycket från nårje!

Cici sa...

Det kan vara ganska skönt att barnen växt upp och klarar sig på egen hand, men också sentimentalt. En nackdel är dock att man inser hur gammal man själv börjar vara!
Grattis till dottern och dig!

XXX sa...

Småländskan; Så flitig har jag inte varit. Ett blogginlägg låg närmare till.

Oslo; Hälsning ska framföras.

Cici; Jag håller med dig, det är skönt att inte vara så behövd. Men gammal har jag inte blivit ALLS! INTE! :-)

Cici sa...

Nej, inte du inte! Jag tänkte nog mera på mig själv. Men så är mina barn en bit äldre än din 25-åring.

Jag, Lobelia sa...

Här är en till som sitter med tårarna rinnande. Å så vackert du skriver, det är så kärleken bara strömmar ut ur texten. Tack för att du förgyllde en annars ganska tuff kväll.

XXX sa...

Lobelia; Hej, det var ett tag sen. Jag hoppas att allt är bra med dig.
Trevligt att jag kunde göra din kväll lite lättare.