lördag 28 november 2009

En avprickad

Jag skrev tidigare i höst ett inlägg med min önskelista till Tomten.

Idag när jag var och köpte reglar och lister till sängen så fick jag låna en tumstock (eller meterstock som det heter nu...med det låter ju så sällsynt fånigt) utav killen som jobbade idag. Han heter Kim och är både hjälpsam och glad.
När jag lämnade tillbaka tumstocken och skulle betala frågade jag om de sålde just den där sorten i affären. För den var fantastiskt bra.
Kolla in en vanlig tumstock så ser du att när den är ihopvikt så börjar den räkna från 1 på utsidan. Den här däremot visar 200 och när man viker upp den så finns 1:an på insidan. En så kallad invändig metrisk gradering. Fundera på fördelen med det en stund.

Nja, de sålde alltså inte just den här sorten men de hade andra. Fast innan han hunnit lämna kassan så hade han gett mig sin egen. Och det var snällt gjort tycker jag. Så nu behöver inte tomten packa ner tumstock, för det har jag en, riktigt bra.

Jo men fördelen med att ha mätskalan invändigt är ju att när man inte har behov av att veckla ut hela tumstocken, nämligen när man mäter korta saker, heller inte får den ej utvecklade delen ner mot det som ska mätas. Himla praktiskt är det och nu ligger det en sådan i min verktygslåda och sover efter dagens myckna mätande.

Själv ligger jag i sängen och njuter av mitt hantverk.

4 kommentarer:

Markattan sa...

Jag anar Martin-Timell-syndrom i en skön blandning med Ernst-Kirchsteiger-influens. Du kanske ska ta på dig snickarbältet för gott och göra ett rejält karriärbyte.

Frågan är, är du barfota eller försedd med stålhättade kängor?

Markattan, som funderar på tumstocken

XXX sa...

Markattan; Nja, ett karriärbyte kan det nog bli men inte till snickarbranchen, det duger jag inte till. Känner jag särskilt idag då varje liten del av kroppen värker.

Ännelaij sa...

Jag fattade direeeeeeeeekt fördelen med den tumstocken.
Grattis!
:)

XXX sa...

Ännelaij; Smart tjej! Tack!