söndag 28 mars 2010

Söndag


För en del betyder söndag lite ångest inför ny arbetsvecka.
För andra betyder den tvätt, städ och andra måsten.

För några betyder den möjlighet att få ligga i knät på någon, med en varm sportbilaga under och spinna.


När katten själv får välja blir det Närbos knä.

Nu över till helt andra djur. Under mina idoga internetzbesök har jag förstått att gräsänder ofta kallas ankor. Men det är ju helt olika fåglar!

Så här ser en gräsand ut!



Och detta är en anka!

Så, då har vi lärt oss något även denna dag och skona mig hädanefter från att få läsa om gräsänder som kallas ankor!

13 kommentarer:

Ännelaij sa...

Var den nedre verkligen en anka?
Jag tycker det ser ut som en..and..en annan and..
Anna And kanske?

åh vad jag är lättroad idag
..också..

XXX sa...

Det ska enligt uppgift vara en anka ja. Jag kan naturligtvis vara vilseledd i denna fråga och möjligen är det en annan and men det är ta mig f-n inte en gräsand i alla fall, vilket var min poäng. Hur svårt kan det liksom vara att lära sig känna igen en gräsand? Finns det någon som tror att de heter gräsanka???

Och jo, du är synnerligen festlig i dina namnantaganden! ;D

Cici sa...

En anka är från början en gräsand som blivit ett husdjur. Det finns flera sorters ankor. Jag har haft tre ankor en sommar. Dom växte från små dunbollar till stora vuxna ankor på bara någon månad, och grisade ner vattnet i bassängen med ankskit så jag fick byta vatten varje dag.

XXX sa...

Cici; Jo men en gräsand är en gräsand och inte en gräsanka...och lägger man ut en bild föreställande gräsand/änder så skriver man att bilden föreställer gräsänder och inte ankor!

Anjo sa...

Länge leve gräsänderna!!!!

XXX sa...

Anjo; Eller hur...

Cici sa...

Tänkte bara...
Äsch jag vet ju inte vad det handlar om från början, ville bara ge lite ankhistorik.

XXX sa...

Cici; Jo men du har rätt i att ankor är gräsänder som gjorts tama och så har man väl förädlat och avlat och fått fram ankan...
Men för mig ska en gräsand kallas just gräsAND och inte anka...Det var bara det.

Speja sa...

Gräsand och myskanka är väl det ända jag är säker på - och så Kalle Anka förstås, men honom finns det ju bara en av...eller kanske inte...

Och visst är det höjden av hemtrevnad - att ha en spinnande katt hos sig.

Cina sa...

Där ser man! Varje dag lär man sig något nytt!
Åh, vad det är mysigt med katt! Älskar när hon ligger nära och spinner. Skönt.

XXX sa...

Speja; För att inte tala om Paul och Anna Anka....

Cina; Ja spinnet gör en avslappnad och det är härligt.

Misse sa...

Åh så rofyllt med en varm spinnande katt i knäet. Blir nästan lite avundsjuk när jag tittar på bilden.

XXX sa...

Misse; Hej och välkommen.