lördag 27 mars 2010

Sommartider hej hej!



Observera att inspelningen är synnerligen amatörmässigt gjord i Sundsvall sommaren 2004 när Gyllene tider var här. Det blir nog inte bättre än så här med en mobiltelefon och taskiga platser...

Kolla särskilt in boxarämnet som visar sina danstalanger ungefär 38 sekunder in i filmen. Det är "Sönsvall" det! (Den märkligaste egenheten bland infödda i den här staden är att man säger just Sönsvall och töggömmi fast man dricker glugg istället för glögg under december.)

Och i natt har vi alltså sommartider igen!


Ps. Nej det är inte jag som gjort inspelningen, jag var inte ens där...men de verkar ju haft publiken ändå. Jag var inte där när Elton John bevistade stan ett år tidigare. Vi lite tuffare medborgare letade oss upp på Norra berget och tjuvlyssnade på spelningen alltmedan vi satte i oss innehållet i picknick-korgen. Nej, jag gjorde inte ens det...jag retade upp mig på ett gäng 60+are som satt några meter bort, uppspelta och vindruckna och fullständigt ointresserade av Elton och hans förkylda stämma. Ja, det var tider det.

5 kommentarer:

Markattan sa...

Se där ja, här är man strong och kliver upp vid pass åtta och känner sig duktig... Vad har man för det när man inser att klockan redan slagit nio? Hm.

Men sommartider är tider ändå.

Markattan

Klankis sa...

Man åker böss också. Och har hönd.

XXX sa...

Markattan; Så är det.

Klankis; Å du fick mig att skratta gott, för man åker ju verkligen böss och har mussa när det är kallt. En del är begåvade med en död svärmor som enligt sundsvallarn hette Ölla!

Upp till kamp för sundsvalls-öööö skanderar nu Närbo i bakgrunden och känner sig påhoppad, baktalad och allmänt kränkt! Själv skrattar jag hjärtligt.

Ännelaij sa...

tihi..ja..jag fnissar bakom en hand.
Jag bara äääälskar dialekter!
..ja..jag fortsätter och fnissa..
Så göllit.

XXX sa...

Ännelaij; Fast dessa sönsvallsön är rätt räääälia (sagt på klingande västgötska)