torsdag 25 mars 2010

En väg av vikt

När jag nu outat mig som en viktminskare är det några som velat ha tips på hur man gör. Så här gör jag!

Jag är helt övertygad om att det för de flesta är rätt väg att gå. Men jag är också medveten om att en del mår dåligt utav att inte äta kolhydrater. För mig är det inga som helst problem.

Den här kosten är enkel, billig, god och mättande.

Och nu har jag kanske förenklat väl mycket, det är möjligt, men jag mår bra, min mage mår bra och vågen ser fram emot mindre tyngd framöver.

Så här gör jag på ett ungefär.

Frukost:
Ett halvt paket bacon som jag steker krispigt. Eller en avocado. Eller ett gäng kräftstjärtar. (Som jag alltså inte steker utan äter som de är!)
Äggröra på 2 stora ägg. Smält en klick SMÖR (inget jävla margarin) och ta kastrullen från värmen. Sänk värmen på plattan till halv effekt. Knäck i äggen i kastrullen och vispa ordentligt. Salta och peppra. Ställt tillbaka kastrullen på plattan och rör hela tiden. (Annars bränns det vid och äggbrända kastruller är inget roligt) När röran är lagom fast tar du kastrullen av spisen och slår på en aldrig så liten skvätt grädde.
Om man nu vill kan man vräka på två coktailtomater på tallriken så att nyttighetsministern i dig inte får tuppjuck. Annars kan man skita i den där ministern (också) och strunta i tomaterna.
Till detta dricker jag en kopp kaffe.

Lunch:
En rejäl fläskfärsbiff med fetaost. Den här blev kanske över från gårdagens middag och passar utmärkt att ta med i lunchlådan.
Man tager fläskfärs och blandar med smulad fetaost. Knäck i ett ägg (eller två om du gör som jag och lagar på 2 kg färs åt gången) och så salt och peppar. Gör man nu en mindre slabba färs så tar man lagom stora kladdar av färsen och kramar ihop till en snöbollsstor köttbulle. Platta till den och stek i smör (inget jävla margarin)
Ja och till lunchen så värmer man alltså på den där biffen i micron som din arbetsgivare så generöst tillhandahåller i personalmatsalen.

Middag:
Om det hade varit igår hade jag ju ätit av nystekta färsbiffar men nu är det ju i dag och därför blir det kanske en bit lax, stek och kryddad efter snille och smak. Eller så kan det bli en karrékotlett också stekt efter eget huvud.

Märk väl, ingen potatis, pasta eller ris landar på tallriken. Är det magert med köttet slänger jag fram lite kikärter eller bönor. Bröd äter jag inte. Sallad är för tillfället inget jag sysslar med ja bortsett från de där bergen av två coktailtomater då.

Och till kvällen då, frågar nu kvällsfikare av ordning. En bit brie går bra men ingen macka, ingen bulle, inte ens en liten muffins men brie, en stor bit brie går hur bra som helst.

Men för guds skull, lita inte på mig, jag kanske bara ljuger om allt och har egentligen svullat upp till stadiga 274 kg...Nej det har jag inte men följ länken ovan och läs själv om hur det här fungerar. Bilda dig en egen uppfattning. Kanske mår du bättre av träning och varierad kost. Inte vet jag, men det här tycks funka på mig.

Lycka till om du gör ett försök.

17 kommentarer:

Ännelaij sa...

Inget smör!
Håller verkligen med. Jag steker endast i smör eller möjligen olivolja men något margarin finns ALDRIG i mitt hem.
Jag är på!
Denna dieten låter såååååååå Ännelaij, såååååå perfekt.

Mumma.
Det enda jag saknar det är..rocky roads..hmmmmmm

Ännelaij sa...

Ja, förutom cocktailtomaterna då..urk..

Ännelaij sa...

Tycker du att jag spammar?

Ännelaij sa...

Isåfall ska jag sluta..

Ännelaij sa...

..nu..fast..

Ännelaij sa...

Jag ska ju börja också förstås..att gå på diet alltså.
:P

Höres..

Nemo sa...

Så kul att den här fett/proteindieten funkar för dig.

Prövade för 1 1/2 år sedan. Blev deprimerad, dålig i magen och tyckte allt sög. Fetare blev jag också. Och sur.

Fann metoden; intag av x kcal mat - uttag av x kcal rörelse/motion = viktnedgång var det som behövdes.

Lyckligare, gladare och en trygg mage, så precis som du säger - det är olika hur vi tar till oss de olika sätten att viktminska.

Min största farhåga är att "kvarbli" att stanna kvar på mina nu uppnådda 75-76 kg.

DET är den verkliga utmaningen

Lyca till på vägen/vågen neråt

Cici sa...

Hur ska man lösa det när man är två i hushållet och bara den ena vill prova något nytt? Suck!

XXX sa...

Ännelaij; Spammar? Du? Inte då....

Nemo; Tack, har förstått att en del, och kanske inte så få, faktiskt inte mår bra utav att inte äta kolhydrater. Jag är glad att jag tillhör gruppen som mår bra utan för då kan jag påbörja viktminskningen utan träning. Möjligen blir det roligt att träna när jag gått ner en del...men inte nu...nix.
Menar du att du är rädd att minska för mycket i vikt så att du blir mager och tanig? Avhjälper man inte det med att äta lite mer kolhydrater?


Cici; Tja, då får väl var och en laga sin egen mat. Alternativt lagar man mat som båda kan äta men där den ena inte tar av allt, d.v.s. man hoppar över potatis, pasta, ris och bröd och förser sig med köttet/laxen/färsen och nån hemgjord sås utan sockertillsatser. Lycka till.

klatuu sa...

Grattis till att du har hittat rätt i din diet! Jag är uppriktigt glad för din skull.
Ett hett tips är att införskaffa och förtära kokosfett.
Jag skall inte argumentera mer för för kokosfett här utan uppmanar dig att googla :))

XXX sa...

klattu; Hej och välkommen, skoj att se dig här. Ska genast googla kokosfett....Eller???

Klatuu sa...

Absolut, och sedan köpa! :))

Jag tycker också att det var roligt att vara här. En blogg helt i min smak!

Anonym sa...

Alright, detta ska testas. Jag har ju provat många metoder. Men det skadar inte att testa en ny. Jag vill gå ner 5 kg, så 2-3 veckor ska jag klara av. Hoppas jag.. Tack för tipset///Nina

XXX sa...

Nina; Lycka till!

Magica de Hex sa...

Testade LCHF förra vintern och gick ner i vikt, men den metoden passade inte mig. Att bara äta fett och kött, inga rotfrukter, mjölkprodukter och potatisar, tyckte jag var för trist till slut. Och omständigt att t ex hålla på och steka bacon på morgonen! Nu viktväktar jag och då äter man lite av allting, vilket passar mig. Det går inte lika fort - har gått ner 6,5 kg på 2, 5 månader, men det känns som det är bra att det tar tid. Då sitter det kanske kvar bättre på sikt. Inbillar jag mig iaf!

XXX sa...

Magica de Hex; Japp, olika metoder passar oss olika bra och det är väl en himla tur att vi kan välja och vraka efter vad som passar bäst.

Nemo sa...

Shit... missade där - skall vara:

"Min största farhåga är att INTE "kvarbli" att stanna kvar på mina nu uppnådda 75-76 kg.

Det är att hålla sig kvar vid målvikten. Där har det ballat ur för mig... gång på gång..