tisdag 24 augusti 2010

Näää 3, det här duger inte

"Just nu uppskattar vi leveranstiden för en iPhone till mellan 4 och 6 veckor. Ni som gjort era beställningar är köade och kommer att få era iPhone när det blir er tur.

Befintlig kund
När din iPhone levereras kan du se detta på Mitt3. Om du inte tackat nej till mail och sms från oss kommer du också att få ett sms-avi med kolli-id. Annars kommer en vanlig avi med Posten när du kan hämta ut din iPhone.

Nya kunder
Du får en avi med Posten när du kan hämta ut din iPhone.

Aktuell kö-situation
Vi förstår att ni som beställt vill ha era iPhones så snabbt som möjligt och arbetat hårt för att ni ska få dem, men vi har ingen möjlighet att hjälpa er med frågor kring era individuella platser i kön och vi kan omöjligt uppskatta när just ni kan ha era iPhones. Tyvärr har inte kundservice ytterligare information att ge om er individuella order."



Texten ovan är hämtad från 3´s sida. Jag är rätt ofta där och läser om det sker någon uppdatering av avsnittet om Leverans av Iphone4. Telefonen släpptes till försäljning den 31 juli och jag tillhörde dem som inte stod i kö och väntade. Istället ringde jag in min beställning strax efter lunch den där fredagen. Och fram till i söndagskväll har informationen sett lite annorlunda ut. I sista stycket stod det ungefär så här; Kön just nu börjar med er som beställt strax före midnatt, natten mellan den 31 juli och 1 augusti. Vilket borde innebära att jag redan hade min telefon i näven. Det har jag nu inte trots att säljaren redan vid mitt beställningssamtal berättade att man räknade med ny leverans den 12 augusti.

Men så, igårkväll, hade man plötsligt ändrat infon och nu ser den ut som nedan alltså. Och det jag inte fattar är följande passus; "...men vi har ingen möjlighet att hjälpa er med frågor kring era individuella platser i kön och vi kan omöjligt uppskatta när just ni kan ha era iPhones."

Alltså, nog måste man väl veta hur många telefoner man har fått?
Nog måste man ha nån statistik på hur många av dessa som skickats ut?
Och om dessa två summor är lika är det ju enkelt. Alla som inte fått en telefon får vänta till nästa leverans, oklart när den kommer.
Om däremot antalet utskickade telefoner är mindre än antalet inlevererade så måste man ju kunna tala om hur kösituationen ser ut för de telefoner som är kvar.
Exakt hur svårt kan det här vara?

Och det är ok att jag får vänta trots att informationen fram till i söndags indikerade att jag redan borde ha min Iphone i handen. Men att inte kunna få någon information tycker jag är skrutt av ett såpass stort bolag som 3.

3 kommentarer:

Ewa sa...

Ett stort bu till 3

Den hemska tvillingen sa...

Ewa; Ja, till ett företag som jag i övrigt gillar. Det här tycker jag dock är botten.

Ingen särskild sa...

Ja, det är konstigt att en sån stor leverantör inte kan fixa så att man kan se en orderstatus på sin order. Det brukar man kunna se vid de flesta internet köp.
Jag väntar också...
Och hade jag fattat att det var så, när jag beställde, så hade jag nog letat efter en annan leverantör. Funkar det bättre hos Telia, kanske?