fredag 4 december 2009

Sunt förnuft och fördomar

Hör till min glädje att regeringen tänker föreslå ett undantag för de med allvarliga sjukdomar och vars arbetsförmåga skulle prövas mot hela arbetsmarknaden. Undantaget går ut på att om du har en allvarlig diagnos och där prognosen är dålig inte ska prövas mot någon arbetsmarknad alls.
Regeringen har hela tiden hävdat att Försäkringskassan tolkat reglerna fel medan kassan menar att myndigheten tolkar lagen på det enda sätt man kan tolka den.
Och med dagens förslag lutar det väl åt att Försäkringskassan haft rätt i sin uppfattning.
Men strunt samma vem som har haft rätt och vem som haft fel, huvudsaken är att folk som är nära döden inte förnedras av staten genom att få sitt tillstånd ifrågasatt och bli utan ersättning.

Och så tittade vi på Skavlan och förundrades över Shakiras engagemang och insikter. Och jag får tillstå att mina fördomar fick sig några rejäla törnar när jag hörde henne. Med sån självklar pondus visade hon att en kvinna kan vara utmanande och sexig och ändå ha något innanför pannbenet. Jag förstod också att här har vi en tjej som i handling och ord visar på lojalitet, omtanke och solidaritet. Najs bajs!

4 kommentarer:

vemärjag sa...

Såg också Shakira hos Skavlan, och gjorde en liknande reflektion. Hon var verkligen smart, genomtänkt, djup och verkar veta var hon står och vad hon håller på med. Imponerande. Men hennes musikvideo till She wolf - den står jag ändå inte ut med.

XXX sa...

vemärjag; Nä inte jag heller. Men man måste ju inte gilla allt.

Jag, Lobelia sa...

Något innanför pannbenet, lojalitet, omsorg och solidaritet. Låter som en hemsk tvilling jag känner till. Ni har nog en hel del gemensamt..

XXX sa...

Du, Lobelia; Kanske det ja, men det råder delade meningar om den saken och det är ju i sin ordning.