söndag 15 maj 2011

Glad i dag

Alla som känner mig vet att jag är en språkpolis av Guds nåde. Well, det var väl att ta i kanske, men jag kan liksom inte läsa en text utan att lägga märke till syftningsfel, meningsbyggnadsfel och stavfel. Och jag har faktiskt jobbat en period med textgranskning så man kan väl säga att jag då i alla fall var proffsgranskare. Under mitt bloggliv har jag väldigt medvetet låtit bli att kommentera dylika fel även om det skriker i mig varje gång jag ser något riktigt tokigt. Men det är ju så fint att på nätet får vem som helst uttrycka sig och det gäller ju även den som inte är jätteduktig på att skriva grammatiskt korrekta meningar. De flesta har ju intressanta saker att berätta även om det blir lite fel i orden.

Nu vill jag inte på något vis påstå att jag aldrig skriver fel, att jag aldrig är osäker på stavningen av nåt ord eller att jag i övrigt är perfekt och felfri. (Men jag kommer bra i nära i de flesta avseenden känner jag nu ;) ) Och jag är väldigt nöjd med mitt beslut om att inte kommentera andras tillkortakommande i detta avseende eftersom Närbo i går gjorde mig uppmärksam på att jag skrivit helt galet. Han upptäckte det när han en sällsynt gång läste några av mina blogginlägg.

För några dagar sen skrev jag ett inlägg med rubriken Tisdagsstatus. Ett citat därifrån ser ut så här "Några dagar in på säsongens stugboende har själen kommit till ro. Skaffade mig busskort i dag och tog bussen hem. Lämnade bilen i stan eftersom väglaget inte är helt tillförlitligt. I morse låg det ett litet snötäcke på backen när jag skulle iväg. Det gick bra men kändes inte tryckt för fem öre."

Tryckt??? Det skulle förstås vara tryggt! Min första spontana reaktion var att genast gå in och redigera det hela för huvvaligen att någon skulle beslå mig med att ha skrivit fel. Istället bestämde jag mig för att låta det vara, skriva ett inlägg om saken och helt enkelt inse att även en språkpolis gör fel* och det är inte hela världen.
För övrigt har vi nyss kommit hem från en rejäl runda med gång mestadels men även korta sträckor med joggande. Känner mig enormt nöjd och rejält motiverad.

*Och detta är inte det enda fel jag gjort, jag skrev till exempel Debett istället för Debatt för ett tag sen.

11 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Hjälp, blir du SÅ upprörd av språkfel? Hade jag vetat det hade jag varit mycket nervösare inför feed-backen. Skattar mig just nu lycklig över att du var nöjd med det mesta. Måste betyda att jag är en hävert på att skriva (nästan) korrekt.

XXX sa...

Nilla; Asch då, när journalister skriver fel då blir jag spattig men inte när vanligt folk gör det. Och du är väl mest som vanligt folk va?
Dessutom är det sällan jag hittar några fel i det du skriver. Jag skriver nog fel oftare än du.

Ännelaij sa...

shitpommesfrites..
Skanogslutabloggatrorjagnunärjagharettriktigtproffssomvän.
IochförsigvisstejagredanattduÄrettproffs.
:)
Detendajagkansägatillminfördelnärdetgällerattskrivaärattjagvääääääääääääääääldigtsällansärskriver.

Sådeså!
Kjamiz

Dehäreja sa...

Å.... Nu blev jag då rejält nervös! Jag som bara skriver och babblar på... Men jag är väl också "mest som vanlig folk" va?!

Visst ser jag andras eventuella felskrivningar men bryyyyyr mig inte ett skvatt, utan ler glatt ;)

XXX sa...

Ännelaij; Det är lugnt du. Och jag är inget proffs :-)

Gökboet; Har nog aldrig sett nåt skrivfel hos dig heller så du kan ta det lugnt.

Markattan sa...

Till er alla: lägg märke till ett överflödigt i i parentesen....

Markattan, som VET att man ska vara snäll

XXX sa...

Markattan; Ville bara kolla om ni var med...och det var ni eller du åtminstone!

Osloskånskan sa...

Nånstans idag läste jag att nån kände sig "krängt", och då undrade jag om personen kände sig uppäten?

XXX sa...

Oslo; Ja du ser hur lätt det blir fel! :-)

peterA sa...

Jag såg att du skrivit "tryckt" och var säker på att du gjort det medvetet/planerat :) Funderade ett tag på hur du tänkte... :)

XXX sa...

peterA; Hur jag tänkte? Inte alls uppenbarligen. Eller så är det så att stavningen tryckt ligger närmare i min hjärna än tryggt, (är ju inte ett dugg trygghetssökande) och då blev det galet.