tisdag 16 november 2010

I min närhet

Alldeles granne med mig ligger ett dagis. Där ser man barn i olika storleksr tulta runt i snön iförda bävernylonoveraller, grova kängor, varma vantar och mössor käckt på svaj. Sätter man på sig glasögonen kan man se vem som är snorig. Fröknar blandar sig med kidsen, de leker, jagar och åker pulka i den lilla, lilla backen. Hela gården är inhängnad med högt staket och stora grindar och det händer ofta att barnen står och hänger vid staketet och tittar ut mot vägen och omgivningarna. Det händer ju rätt mycket roligt under vintern, det kommer traktorer och skottar snö, det kommer sopbilar och rätt vad det är kommer brevis med sin post. Idag körde varubilen från Milko in. Bilarna får förstås stanna utanför grinden och dra in varorna med pirra. Och rätt var det var fanns en hel klunga med ungar innanför grinden och väntade på att chauffören skulle komma ut med sin tomma kärra. Jag trodde att de var nyfikna på att se bilen svälja pirran och stänga lastluckan men jag hade nog fel. För det som hände var att farbrorn stannade och hivade ungar i luften, snurrade runt dem en stund och sen nästa och nästa.
I bakgrunden stod en liten telning med stora ögon och blygsel som en aura runt hela sig. Och ta mig tusan om den där chaffisen inte borde byta yrke för han fick tyst på skränarna och satte sig på huk framför den blyga och rätt vad det var satt hon på hans axlar och så lekte han häst en stund innan det var dags att köra varor till andra ställen.
Och här satt jag bak mitt köksfönster, med tårar i ögonen och bevittnade dagens finaste stund. Vilken tur att jag har semester just idag!

13 kommentarer:

Dehäreja sa...

Underbart att se, det förstår jag! Blir varm i hjärtat....
Sen finns det dom som bara ser Fula Gubbar....

XXX sa...

Gökis; Det här var en fin gubbe, ingen tvekan om den saken. Och så är väl de flesta fast dom märks mindre av någon anledning.

Cici sa...

Vilken solskenshistoria!

livet just nu sa...

Gud så ljuvligt! :-D

f i f f i sa...

Vad härligt, vilken mysig grej att få bevittna. Förstår att du blir varm i hela magen :)

Ännelaij sa...

Jag blev såg glad av din fina beskrivning att jag var tvungen att svälja de tårar som trängdes fram.

Underbart!

XXX sa...

Cici; Ja det var det och som solen sken...det var nästan vårvarning i vädret i dag.

livet just nu; Ja, det var hjärteknipande.

Fiffi; Varm i mage och hjärta och jag hoppas att den där lilla tösabiten blev lika varm i sin lilla mage för att hon fick och för att hon vågade.

Ännelaij; Ja det är lätt att få tårar i ögonen när man ser fina saker.

Pillargontanten sa...

Va underbart!

Markattan sa...

Han har nog en "man ska vara snäll-väska"!
Annars borde han få en!

Markattan

XXX sa...

Pillargon; Ja det var fint.

Markattan; Tror inte att just han behöver en, det verkade ju gå bra ändå.

Ingen särskild sa...

Wow! Vilken fantastisk liten tisdags-scen, och sån tur att du var hemma så att du fick se den.
Undrar om den utspelar sig varje gång Milko-bilen kommer.

Det finns ljuspunkter, verkligen massor av ljuspunkter.

strandskatan sa...

Så ljuvligt ! Mera sådant i små barns liv. Den mannen borde få en guldmedalj. Barnen förgyllde nog hans dag också !

XXX sa...

Någon särskild; Ja man funderar på om det händer varje gång eller om det var en engångshändelse. Kanske måste jag stanna hemma även nästa tisdag för att kontrollera saken.

Strandskatan; Ja, guld till den som är snäll!