onsdag 14 juli 2010

En självuppfyllande profetia?

Jag är uppväxt i en stad där det på 70-talet bodde rätt mycket romer. Naturligtvis fick de hålla till godo med kåkar som snart skulle rivas och säkerligen fick de betala bra hyra för att få bo där. I hus som inte ansågs dugliga till oss "vanliga" boråsare. Eller ska jag säga hederliga istället?
För det vet vi ju alla att romerna, zigenarna, tattarpacket, bryter upp parketten och odlar tomater och potatis. Det vet vi ju alla att de stjäl värre än skator. Det vet vi ju alla att samtliga av dem är analfabeter och totalt obildbara. Och alla känner ju till att romer vill bo i husvagn och kuska land och rike kring, allt för att hitta nya ställen där de kan ställa till lite jäkelskap och sno åt sig en smärre förmögenhet. Eller?

Jag har under några dagar hängt med i Aftonbladets granskning av romernas situation här i landet och jag blir fruktansvärt beklämd när jag läser artiklarna. För hur hänger det här ihop egentligen?
Om man inte får samma utbildning som alla andra blir man ju lätt en smula handikappad när det gäller läs- och skrivkunnighet. Kan man inte läsa och skriva blir det ju ganska svårt att skaffa sig en utbildning som leder till arbete. Har man inget jobb så återstår kanske inte så många andra alternativ än att stjäla för att klara livhanken eller åtminstone nån gång kunna ge sina ungar kläder och skor som "alla andra" har.

Så, vem är det egentligen som tillhör tattarpacket? Är det vi, som ännu efter alla dessa år tillskriver en hel folkgrupp dessa egenskaper eller är det dom, som inte släpps in i samhället på samma villkor som alla andra? Jag vet inte jag men jag antar att det är ganska enkelt att bli precis så som andra säger att man är när man inte får möjlighet att visa annat.

Jag är rätt trött på det här landet, världens mest jämställda och det som hyllar demokratin nästa högst av allt. Vad är det för land som anser att en del är mer jämställda än andra? Vad är det för ställe som tycker att demokrati är till för alla och envar utom de som är romer?

8 kommentarer:

Cici sa...

I stället för att blir trött på detta land får vi väl försöka få en ändring till stånd vad gäller romernas status. Riktigt eländiga levnadsvillkor har dom i de fd kommunistländerna. Och hur är det med USA? Jag har aldrig hört talas om en endaste rom där. Blir dom överhuvudtaget insläppta i det landet?

Ebba G sa...

jamen så är det ju - jämlikhet och jämställdhet och allas lika värde gäller bara för dom som låter sig formas och ettiketteras och som dessutom passar in i de mallar som finns tillgängliga.
Det är ju inte bara så, att vi som lever/levt utanför är sedda som pack - när packet reser sig får man kämpa hårt för att inte bli tillbakaknuffad av människor som anser att romer ska beté sig som bilden av romer och gathoror ska helst inte vara skrivkunniga och definitivt inte besitta någon högre intelligens än daggmasken.
pust.
bra att du reagerar och bra att tv visar saker och ting från lite andra håll!

Ebba G sa...

Och cici - vi kan inte göra något åt andra än oss själva.

XXX sa...

Cici; Ja, vi får börja med våra egna fördomar.

Ebba; Jag tänkte på dig när jag skrev mitt inlägg och gjorde samma parallell som du, har man en stämpel så får man dras med den...och kämpa hårt för att få en annan.

nillas liv på pinnen sa...

Man skulle behöva börja med att lösa upp den svenska självgodheten i saltsyra eller nåt.

XXX sa...

Nilla; Tror du att saltsyra biter på den?

nillas liv på pinnen sa...

Koncentrerad saltsyra fräter rätt bra. pH ca 1.

XXX sa...

Nilla; Jo det är jag på det klara med....Det var självgodheten jag tänkte var så pass inrotad att inte ens saltsyra biter.