måndag 12 december 2011

Inte så världsförbättrande...

...men att göra en människa glad är väl en god början ändå?

Jo men så här...Jag samlar på domkyrkor...eller näää, det gör jag inte alls det. Jag samlar på besök i svenska domkyrkor. Mina egna alltså. Inte vemsomhelsts besök i domkyrkor. I samlingen så här långt hittar vi domkyrkorna i Skara, Visby, Härnösand och Uppsala. Lite magert va.

Övriga städer som tarvar ett besök för att göra samlingen komplett är
Luleå
Västerås
Stockholm
Karlstad
Strängnäs
Linköping
Göteborg
Växjö
Lund

Helt komplett blir den när även Kalmar och Mariestad besökts.
Ja, och det räcker alltså inte med att jag varit i stan, jag måste ha varit I kyrkan. Annars hade min samling varit fulltalig. Möjligen hade jag fått hälsa på i Strängnäs och Västerås.

Nåväl, jag tänkte att ni skulle hjälpa mig här med inledningen till min samling. Ett vykort på alla domkyrkorna! Eller för att göra uppgiften mer hanterlig; en domkyrka per vykort! Även på dom jag redan bevistat för tro inte att jag tänkte på en sån sak där jag trampade runt på helig mark.

Anmäl dig i kommentarsfältet om du kan tänka dig att bidra för just din stad.


Ps. Jag samlar även på KitchenAid men saknar en röd!




8 kommentarer:

Pillargontanten sa...

Hm, det skulle jag väl kunna göra, ett vykort på domkyrkan i Karlstad :)
Kommer troligtvis dit nästa helg, då sista julklappsinköpen ska göras :)

XXX sa...

Men Pillargon! Dig kan man lita på antingen det gäller svamp eller domkyrkor! Pillargons alltiallo-service, fint som snus dä! :-)

nillas liv på pinnen sa...

Men va fan! Jag har ju ingen domkyrka i min stad! Det här känns väldigt orättvist.
Kan du inte samla på något annat?

Småländskan sa...

Så klart jag ska fixa ett vykort på Kalmar Domkyrka bara jag vet vart jag ska skicka det!

Småländskan sa...

Nu försvann mitt långa inlägg där jag skrev om jakten efter Bilden med stort D. Alltså vykortet på Domkyrkan i Kalmar.
Var inne i centrum, uträttade en del ärenden och passade på att gå in i Domkyrkan. Hamnade mitt i lunchmusiken/andakten. Stannade upp, lyssnade och letade efter vykort. Men icke! Gick vidare till flera av stadens bokhandlare, andra diversebutiker och t.o.m. till Turistbyrån. Nej då, den Bildens Bild fanns inte!
Jag VET att det finns/fanns kanonbilder av domen, men troligen är de inlåsta nånstans...
I alla fall, ett par vykort hittade jag där domkyrkan är med på bild och de skickar jag naturligtvis till dig.
Jag tycker det är rent av skit att inte kunna hitta/köpa ett nytaget vykort av Kalmar Domkyrka, den som nyligen är renoverad för miljontals kronor!
För visst är det så du menar, att det är "riktiga" vykort som gäller i din samling? Annars hittar du ju massor av bilder om du googlar på kalmar domkyrka. Men det vet du naturligtvis.

Cina sa...

Känner en som jobbar i Strängnäs domkyrka. Vi ska ses och fika nästa vecka. Fixar ett kort!

XXX sa...

Nilla; Jag är inte vrång allsboch tar gärna emot ett objekt av min andra samlarvurm. Saknar en röd KitchenAid som jag skrev i inlägget.

Småländskan; Jag är så tacksam för dina ansträngningar.
maila mig på denhemskatvillingen@telia.com så får du min adress.

Cina; Pärla! Hittat nån ny, bra målare?

peterA sa...

Fixar ett från Sundsvall. När vi byggt vår :)