lördag 20 november 2010

SJ för faaaan

I gårdagens Dagbladet, lokal tidning i Sundsvall, finns en artikel om SJ.
Det är 14-årige Viktor, funktionshindrad i rullstol, som ska åka till Uppsala för att över dagen hälsa på sin syster. På tågen fanns fram till i somras nån form av stationära lyftar för att rullstolsburna skulle kunna komma av och på tågen på ett enkelt sätt. En olycka inträffade med nån av dem och de har sen dess tagits ur bruk för utredning och nu måste manuell lyft användas.

Det blev nu ingen resa för Viktor eftersom SJ meddelade att han inte kunde kliva av i Uppsala utan skulle vara tvungen att tillsammans med sina två assistenter åka till Stockholm och därifrån ta pendeltåg till Uppsala. Det här hade tagit för lång tid så resan blev liksom inte möjlig.

I dagens tidning redogör SJ för sin syn på det här; "Manuell lyft ger för mycket administration" SJ:s presschef Dag Rosander säger "...finns det klara beskrivningar för hur proceduren ska se ut när det gäller rörelsehindrade personer på de aktuella X2000-tågen. De måste åka till tågets slutstation och kliva av där med hjälp av manuella lyftar, men sedan ska de erbjudas taxi fram till dörren dit de egentligen skulle resa. Det är alltså en tillfällig lösning tills man löst problemet med de ordinarie ramperna, som nu är tagna ut bruk. Taxin ska SJ betala."

Fast det var ju inte den lösningen som SJ:s biljettförsäljare erbjöd vid biljettbeställningen.

Och vad är nu skälet till att man inte kunde plocka av Viktor redan i Uppsala? Jo, enligt samme Rosander beror det på att tidsschemat är så tajt för tågen att MAN INTE VILL BLI FÖRSENADE!!! I nästa andetag vet inte Rosander om det tar längre tid att använda den manuella lyften istället för stationära ramper men DET BLIR MYCKET MER ADMINISTRATION.

Och vid frågan om de inte kan planera in den här typen av stopp svarar karln att "Under tiden som vi har det så här så är det här den bästa lösningen. Dels för rörelsehindrade, men också för alla andra resenärer så att de inte drabbas av förseningar"

Några frågor från mig till presschef Rosander;
1. Varför erbjöd ni inte taxiresa från början?
2. På vilket sätt skulle den här lösningen vara det bästa för rörelsehindrade?
3. Med vilken rätt uttalar du dig om vad som är bäst för alla rörelsehindrade?
4. Exakt VAD är problemet med att ni får "administrera" mer? Och exakt HUR mycket mer administration krävs för ett par gubbar att rulla ut en ramp till tåget????

Och så ett litet tips från hela mig till hela SJ; Om tåget nu skulle bli ett par minuter försenade med anledning av att en 14-åring vill hälsa på syrran några timmar så har nog hela resenärsstocken full förståelse för det. Och de där minutrarna gör nog varken till eller ifrån med tanke på alla andra minutrar tågen i regel är försenade. Det kan alltså gå på ett ut precis!

Herregud, vad är det för stollar som styr och ställer på SJ? Inte konstigt att det blev sånt kaos förra vintern för det tog väl alldeles för lång tid att administrera all den här snön va? För att inte tala om hur mycket tid man måste lägga ner på att administrera alla minusgrader! Sånt snyter man inte hur näsan utan vidare.

6 kommentarer:

  1. Alltså..
    Två saker:
    1.) SJ, alltså..näe, jag blir stum.
    2.) Vad bra du skriver! Jag blir stum av beundran!

    Tack!
    Till dig alltså, inte SJ.

    SvaraRadera
  2. Den här händelsen och mycket annat som händer gör mig alldeles stum ! Man skall inte vara sjuk, inte gammal, inte rörelsehindrad, inte invandrare,inte försöka nå
    myndigheter/företag eller kunna ta ut kontanter på bank...man skall inte vara till "besvär". Det kan rubba byråkraternas beräkningar och tidsramar !
    Byråkrati hit och dit ...
    vad är det för värld vi har skapat ?!
    (Jag var tydligen inte stum i alla fall !)

    SvaraRadera
  3. Du borde snarast bli erbjuden anställning på vilken hedervärd blaska som helst. Gärna en som åker med samtliga tåg i Sverige!
    Eller kanske borde du bli VD på SJ!

    Markattan, ser redan visitkortet

    SvaraRadera
  4. SJ är nog inte till för folket utan folket är till för SJ. Tror SJ i alla fall.
    Du kan väl skicka det där inlägget som en insändare till några av tidningarna.

    SvaraRadera
  5. Ännelaij; Tack!

    Gökboet; Ja men nog är det väl själva fan va?

    Strandskatan; När vi inte tar hand om dem som behöver det mest blir jag smått galen.

    Markattan; Borde jag? Eller som servicechef på SJ kanske?

    Cici; Hette det inte "svenska folkets järnväg" i nån kampanj för länge sen?

    SvaraRadera