onsdag 10 februari 2010

Vinst ändå

Fick ju ett mail igår om att jag vunnit en oherrans massa pengar, men det där är ju bara dumheter. En liten stund kan man ägna sig åt drömmar om vad man skulle göra om det plötsligt trillade ner en rejäl sudd bara så där. Men som sagt, det där är ju bara dumheter, inte får jag några pengar inte.

Ändock har jag vunnit en massa. Som exempel vill jag återigen lyfta fram Telia och jag hoppas nu att detta kan bli sista inlägget i den här historian!
Jag skaffade mig alltså ett abonnemang som heter Telia Smart, där man har telefon, tv och internet samlat och man ska kunna använda nätet utan kabel vilket var mitt syfte. Och allt funkade fint bortsett från att jag fortfarande var tvungen att ha en kabel för att nyttja internet. Och jag har haft åtskillig kontakt med Telia under den här tiden, från början av november. Sen har det hänt saker under resans gång som gjort att jag inte orkat ta itu med problemet igen utan funnit mig att det hänger en kabel i rumpan på min dator när jag förflyttar den hemma. Men nu för ett tag sedan gav jag mig den på att nu ska det här fungera. Återupptog kontakten med dem och då hävdade någon att det måste vara fel på min dator för de har ju bytt ut gateway och det funkar ju inte ändå! Ja det är väl ingen märklig slutsats. Och det var då jag kopplade in Datornissen som till slut tog med sig datorn hem och där funkade det alldeles utmärkt att surfa trådlöst. Och sen hade jag med mig datorn på bussresan till Stockholm och det gick lika bra att använda bussbolagets nät. Tja, det var då jag skrev det här inlägget . Och fick kontakt med Johan på Telia som har fixat och trixat och när inte det hjälpte skickade ytterligare en gateway. När inte heller det fungerade så fick jag rådet att ringa deras premium support och det var det jag gjorde igår. Och nu funkar det felfritt. Telia har ett fjärrstyrningsprogram som kunden laddar ner och när man sen pratar med supporten ger man dem de ID-nummer och lösenord man får tillsammans med programmet och sen kan suppporten gå in och jobba i min dator fast de sitter i Luleå. Vi har liknande på jobbet så jag är inte helt förvånad men jag är fortfarande imponerad av den här tekniken.

Men, november till mitten (nästan) av februari utan att kunna använda grejerna som var avsett är ju ändå en period så i dag ringde jag Telia för att höra om man kanske kunde tänka sig en liten kompensation med tanke på att jag dessutom haft en hel del utlägg för det här. Och utan vidare spisning får jag ett rejält avdrag på kommande faktura. Ett avdrag som är nästan i samma storlek som det kostar att skaffa sig en trådlös mottagare från gateway till tv. Och det tycker jag är alldeles strålande fint. Inget tjafs, inget långbänksdragande utan snabbt och vänligt.

Tack så hemskt mycket för ert engagemang och er hjälp. Jag kommer att fortsätta vara Telia trogen för den här hjälpen tror jag ingen annan operatör i branschen tillhandahåller.

Men vad tror ni, ska jag satsa pengarna jag sparar på kommande faktura på att skaffa en "kabelslippare" mellan gateway och tv eller är det att utmana gudarna alltför mycket???

10 kommentarer:

Markattan sa...

Klart du ska, sladdar är ute och förskräckliga dammsamlare. Och krånglar gudarna finns det ju hjälpsamma änglar på Telia...

Markattan

XXX sa...

Markattan; Jo men änglarna på Telia har jag kanske frestat på så att det räcker nu för ett tag :-)

Ewa sa...

Spara pengarna tills fakturan från Premium Support kommer :O)

XXX sa...

Ewa; Den går på max 300 pistoler.

Vem är jag sa...

Ja! Satsa på en kabelslippare. Det låter hur coolt som helst. Vill ha, vill ha!

Markattan sa...

Kabelslippare, vilket tjusigt och bra ord. Det snos bums!

Markattan

XXX sa...

Vem är jag; Tja, det blir nog så...

Markattan; Tyckte jag fann ett bra ord där, mitt påhitt!

Ännelaij sa...

Kabelslippare röstar jag för!
Såååååå bra!
:)

XXX sa...

Ännelaij; Jo när det funkar är det ju bra, men ordet är bra oavsett!

Anonym sa...

Jag HATAR Telia numera! Det är inget annat än problem... Det senaste jäkelskapet: fick fel digitalbox och fick dessutom betala för att lösa ut den.

Nu upptäcker jag att gateway och digitalbox ska ha förbindelse och kabeln är ca 1 m. Helvete! TV:n står ju i andra änden av vardagsrummet, gateway och datorn på skrivbordet... Roligt att dra en nätverkskabel på 10 m rakt genom rummet! Som jag måste köpa extra.

Telia erbjuder så snällt en trådlös variant, bara 1300 kr! Som dessutom är slut hos Telia och kan inte beställas! (Men jag har ändå inte råd)

Min syster har ringt Telia ca 20 ggr den senaste månaden, gissa hur mycket tid som spenderas i telefonkö?! Alla som jobbar på Telia är tydligen efterblivna eftersom det bara blir fel hela tiden. Och de vägrar ge kompensation, trots att alla problem har uppstått pga de korkade människorna som svarar i telefonen och paketerar varorna. Och var sjutton är värdehandlingarna som jag måste ha vid installationen?!
Och det känns jättekul att betala kortavgift när det inte ens finns ett kort att sätta i digitalboxen. Varför kortavgift när de inte behöver skicka ut ett kort alls?! Nä allt ska gå över det opålitliga bredbandet och gatewayen som slår ufrån hela tiden. Heja Telia...